Sider

tirsdag, juni 14

Minner meg om min tante..

.. Min tante Anne har i Alle år hatt planter og blomster i huset sitt, i stua, i kjøkkenet, på soverommet.. Over alt... Det er nokk fra henne og min mor jeg har hentet gleden av å ha plnter og blomster rundt meg i huset og på utsiden av husveggen..  Det planten jeg forbinder mest med min Tante Anne er Fredsliljen, I alle mulige størrelser... I noen av mine krukker har jeg fredsliljer som jeg har fått hos Tante Anne, Fredsliljer Er lette og holde orden på, så lett at selv min mann ser når di trenger vann og stell..  :)

Fredslilje – Spathipyllum Wallisii
Opprinnelsesland: Colombia , Venezuela
Dette er en plante som lett tilpasser seg et liv som potteplante til tross for opprinnelsen som sumplante. Den har ca 20 cm lange blad som sitter på omtrent like lange stilker. Den kan blomstre når som helst på året, men først og fremst om våren og sommere. De egentlige blomstene er veldig små og sitter tett sammen i fløtegule kolber. Hver kolbe er omgitt av et rent hvitt begerblad som kan være opptil 10 cm langt. Det hele sitter i toppen av en lang stengel. Etter hvert går den hvite fargen over i grønt og da tar man bort begerbladet ved å klippe det av nede i bunnen.
Stell: Jorden holdes jevnt fuktig i vekstperioden og litt tørrere om vinteren. Gjødsles regelmessig fra vår til høst, mer sparsomt og vinteren.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar